Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
w Tarnobrzegu

Kopernika 3, 39-400 Tarnobrzeg

Przejdź do treści

Przyjmowanie i załatwianie spraw

Przyjmowanie i załatwianie spraw

Świadczenia pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.

Diagnozowanie spraw odbywa się w oparciu o wywiad środowiskowy (rodzinny w terminie 14 dni, a w sprawach nagłych w terminie 2 dni. Decyzje w sprawach świadczeń pomocy społecznej są wydawane w formie pisemnej.

 

 Pomoc udzielana jest w szczególności z powodu :

  • ubóstwa,

  • sieroctwa,

  • bezdomności,

  • potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności

  • bezrobocia,

  • niepełnosprawności ,

  • długotrwałej choroby  lub ciężkiej choroby,

  • przemocy w rodzinie,

  • bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,

  • alkoholizmowi lub narkomanii,

  • trudnościach w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego,

  • brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowacze,

  • klęski żywiołowej lub ekologicznej,

  • trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,

  • zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej

oraz spełnieniu kryteriów dochodowych. 


Osoby mogą ubiegać się o pomoc w formie : 

  • zasiłku stałego, który przysługuje osobie całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub inwalidztwa,

  • opłacanie składek zdrowotnych,

  • zasiłku celowego na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołowa lub ekologiczną,

  • zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

  • usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób starszych, samotnych i chorych w miejscu zamieszkania,

  • zasiłku celowego i w naturze,

  • zapewnienia schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania,

  • posiłków dla dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole,

  • sprawienie pogrzebu,

  • udzielania specjalistycznego poradnictwa dla rodzin w zakresie :

  • rozwiązywania problemów rodziny,

  • zapobiegania przemocy w domach,

  • terapii dla rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i narkomanii.

  • kierowanie do domu pomocy społecznej,

  • opiniowanie kandydatów na rodzinę zastępczą

  • udzielanie pomocy pieniężnej  rodzinom zastępczym,

  • usamodzielnianie pełnoletnich wychowanków z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Poza wymienionymi formami pomocy wzrasta ilość rodzin objętych pracą socjalną, poradnictwem oraz pomocą ośrodków wsparcia takich jak :

Dom Dziennego Pobytu, który swym zasięgiem obejmuje osoby III wieku . Działalność domu koncentruje się wokół integracji osób ze środowiskiem lokalnym w zakresie kulturalnego spędzenia czasu oraz zapewnienia niezbędnych potrzeb .

Punkt Interwencji Kryzysowej, głównym celem pracy jest pomoc w znalezieniu nowych sposobów radzenia sobie z sytuacją trudną. W ramach tej instytucji udzielana jest natychmiastowa specjalistyczna pomoc psychologiczna, pedagogiczna, socjalna i prawna, a w uzasadnionych przypadkach osoby w kryzysie mogą uzyskać krótkoterminowe schronienie.

Do zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu  należy również koordynacja działań placówek pomocowych tj. :

Dom Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu ul. Kurasia 7

- przeznaczony jest dla 60 osób przewlekle, somatycznie chorych wymagających całodobowej opieki. Świadczy usługi w zakresie zabezpieczenia potrzeb bytowych (mieszkanie, wyżywienie, odzież, obuwie), opiekuńczych, wspomagających, religijnych oraz umożliwia korzystanie z opieki i usług medycznych.

 Dom Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu ul. Sienkiewicza 211

- przeznaczony jest dla 60 dzieci niepełnosprawnych umysłowo prowadzony jest przez Zgromadzenie Sióstr Służebniczek. Dom  świadczy  usługi  w  zakresie  zabezpieczenia  potrzeb  bytowych,  pielęgnacyjnych,  wychowawczych i opiekuńczych.  Prowadzona  jest  nauka  czynności  dnia codziennego, terapia zdjęciowa, zajęcia sportowe i rehabilitacyjne .

 Rodzinny Dom Dziecka w Tarnobrzegu ul. Słoneczna 17

- placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego.  Do placówki przyjmowane są dzieci w wieku do 18 lat.

 Rodziny zastępcze

- to forma pomocy rodzinie i dziecku. W przypadkach zaniedbywania lub trudności wychowawczych rodziców naturalnych obowiązki opieki i wychowania przejmują rodzice zastępczy. Rodziną zastępczą mogą być osoby obce i spokrewnione. Każda rodzina zastępcza ustanowiona przez sąd lub sprawowana w ramach umowy z prezydentem miasta może otrzymywać pomoc finansową na częściowe pokrycie kosztów utrzymania przyjętego dziecka do rodziny.

Wysokość  pomocy  uzależniona  jest  od  ustawowej  kwoty  bazowej  określonej w ustawie o pomocy społecznej, dochodów dziecka, wieku i stanu zdrowia dziecka.
Z chwilą ukończenia 18 - roku życia wychowankowi opuszczającemu rodzinę zastępczą, placówkę opiekuńczo - wychowawczą lub młodzieżowy ośrodek wychowawczy może być przyznana pomoc na jego usamodzielnienie. Wielkość, formy i zakres pomocy ustala się indywidualnie dla każdego wychowanka w programie usamodzielnienia.

Kierowana jest pomoc dla osób niepełnosprawnych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji dla Osób Niepełnosprawnych .

W zakresie rehabilitacji społecznej finansowane są :

  • warsztaty terapii zajęciowej mieszczące się przy ul. Wiślanej 11 i Alei Niepodległości 2,

  • dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,

  • dofinansowanie  kosztów  zaopatrzenia  w  sprzęt  rehabilitacyjny,  przedmioty  ortopedyczne i środki pomocnicze,

  • likwidacja barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,

  • dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych.

Poprzez rehabilitację zawodową :

  • pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej,

  • zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk  pracy  stosownie  do  potrzeb  wynikających  z  niepełnosprawności  zatrudnionych  osób  oraz rozpoznaniem przez służby medycyny pracy tych potrzeb,

  • finansowanie kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych,

  • finansowanie kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenie zatrudnionych osób niepełnosprawnych ,

  • zwrot wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy na rzecz osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu.

Informacje

Liczba wyświetleń: 919
Utworzono dnia: 02.04.2020
Dokument wprowadził:
Robert Kotarba
Dokument opublikował:
Robert Kotarba
Dokument wytworzył:
Robert Kotarba
Wytworzono:
2020-04-02
Podmiot udostępniający informację:
MOPR Tarnobrzeg

Historia publikacji

  • 05.07.2022 15:06, Administrator
    Edycja strony: Przyjmowanie i załatwianie spraw
  • 05.07.2022 15:05, Administrator
    Edycja strony: Przyjmowanie i załatwianie spraw
  • 05.07.2022 15:04, Administrator
    Edycja strony: Przyjmowanie i załatwianie spraw